Japonia mută supravegherea cripto către valori mobiliare

Japonia mută supravegherea cripto către valori mobiliare

Comentarii

7 Minute

Japonia mută supravegherea cripto către valori mobiliare

Autorităţile financiare japoneze se pregătesc pentru o schimbare semnificativă în reglementarea activelor cripto, prin care supravegherea acestora ar urma să fie mutată din cadrul regimului pentru plăţi în sfera legislaţiei privind valorile mobiliare. Financial Services Agency (FSA) a publicat un raport detaliat realizat de grupul de lucru al Financial System Council, care propune ca baza legală pentru reglementarea cripto să treacă de la Payment Services Act (PSA) la Financial Instruments and Exchange Act (FIEA).

Argumentul din spatele propunerii este clar: activele cripto sunt tot mai mult tratate ca instrumente de investiţii, atât la nivel intern, cât şi la nivel internaţional, şi, prin urmare, necesită cerinţe de transparenţă, guvernanţă şi protecţie a investitorilor aliniate cu cele aplicabile altor produse financiare. Mutarea ar aduce vânzările de tokenuri, activitatea de tranzacţionare şi serviciile conexe sub aceleaşi aşteptări de conformitate care guvernează pieţele de valori mobiliare, sporind coerenţa reglementară și predictibilitatea pentru pieţele de capital.

Ce ar schimba trecerea la FIEA

În cadrul FIEA, obligaţiile de transparenţă şi raportare ar fi consolidate semnificativ. Ofertele iniţiale pe schimburi (IEO) şi vânzările de tokenuri conduse de exchange-uri ar urma să fie supuse unor divulgări prealabile vânzării similar unui prospect de valori mobiliare, incluzând detalii esenţiale despre entităţile-cheie implicate în proiect, mecanica emiterii tokenurilor, structura de distribuţie şi calendarul alocărilor. Astfel de cerinţe se aliniază cu bune practici globale în materie de protecţie a investitorilor şi transparenţă de piaţă.

Raportul recomandă şi audituri independente de cod efectuate de specialişti terţi, cu scopul de a identifica vulnerabilităţi de securitate, riscuri de logică a contractelor inteligente şi potenţiale erori care pot afecta integritatea emisiunii. Bursele ar fi încurajate să ia în considerare opiniile şi ghidajul organizaţiilor de autoreglementare (self-regulatory organizations - SRO) atunci când evaluează listările şi cerinţele de conformitate, consolidând astfel rolul reglementării private complementare în supraveghere.

Emitentii nu ar mai putea utiliza în mod unilateral revendicările de descentralizare pentru a evita dezvăluirea identităţii şi a informaţiilor operaţionale. Grupul de lucru propune identificarea obligatorie a emitentului, precum şi raportarea clară privind modul în care tokenurile sunt create, parametrizarea ofertelor şi modul de alocare, măsuri care cresc transparenţa pentru investitori şi pentru autorităţi, reducând posibilitatea de abuz sau de evaziune a responsabilităţilor legale.

Aplicare, integritatea pieţei şi platforme transfrontaliere

Schema propusă consolidează puterile de aplicare a legii împotriva platformelor neînregistrate, inclusiv operatorilor offshore şi serviciilor asociate exchange-urilor descentralizate (DEX). Raportul recomandă interdicţii explicite privind tranzacţionarea din interior şi manipularea pieţei, repertoriu asemănător cu dispoziţiile introduse de regulamente precum Markets in Crypto-Assets (MiCA) din UE şi cu măsuri recente adoptate în Coreea de Sud. Astfel de prevederi sunt menite să reducă asimetriile informationale şi să protejeze integritatea pieţei.

Claritatea reglementării este aşteptată să reducă riscul sistemic şi să alinieze pieţele cripto japoneze cu standardele internaţionale aplicabile pieţelor de valori mobiliare. În practică, exchange-urile şi emitenţii de tokenuri ar putea suporta costuri mai ridicate de conformitate — precum cerinţe sporite de audit, raportare şi capital operaţional — dar ar beneficia de reguli mai clare care stimulează participarea instituţională, lichiditatea de calitate şi protecţia investitorilor în contexte de piaţă volatile.

Pe lângă sancţiuni financiare, instrumentele de aplicare pot include restricţii de listare, retragerea licenţelor şi cooperare internaţională pentru îngheţarea sau recuperarea activelor în cazuri transfrontaliere. Platformele care operează fără autorizare ar putea fi vizate nu doar local, ci şi prin mecanisme de coordonare bilaterală sau multilaterală între autorităţile de supraveghere, în baza acordurilor existente sau a unor noi memoranduri de înţelegere.

Contextul politic: taxe şi derivate

Schimbarea reglementară apare într-un moment în care Tokyo evaluează şi reforme fiscale privind profiturile din cripto, inclusiv o propunere de plafonare a impozitului pe câştigurile din cripto la o rată fixă de 20%. O astfel de măsură ar avea implicaţii majore pentru investitori individuali, exchange-uri şi fluxurile de capital, afectând predictibilitatea fiscală şi stimulând posibil o redistribuire a activelor între jurisdicţii în căutare de condiţii fiscale avantajoase.

În acelaşi timp, FSA şi-a manifestat prudenţa faţă de autorizarea derivatelor pentru fondurile tranzacţionate la bursă (ETF) cripto listate în străinătate, raportat fiind faptul că anumite active cripto subiacente au fost etichetate ca „nerecomandabile" pentru expunere prin instrumente derivate. Motivaţia include riscurile de volatilitate accentuată, lipsa evaluărilor robuste privind rezilienţa contrapartidei şi dificultăţile în stabilirea unor preţuri de referinţă fiabile pentru unele tokenuri.

Aceste discuţii paralele — pe tema fiscalităţii, a ETF-urilor şi a tratamentului ca valori mobiliare — indică intenţia Japoniei de a construi un cadru comprehensiv centrat pe piaţă pentru active digitale. Pentru exchange-uri, proiecte token şi investitori, modificările propuse subliniază importanţa consolidării programelor de conformitate, a divulgărilor transparente şi a practicilor robuste de securitate a codului şi a infrastructurii (security practices), incluzând mecanisme de custodie şi proceduri de control operaţional.

Pe măsură ce Japonia avansează spre reclasificarea activelor cripto sub legislaţia valorilor mobiliare, participanţii la piaţă ar trebui să urmărească îndeaproape procesul final de adoptare a normelor. Schimbarea ar putea remodela procedurile pentru IEO-uri, cerinţele de listare şi mecanismele de aplicare transfrontalieră, aliniind reglementarea japoneză la standardele internaţionale şi oferind, în paralel, oportunităţi pentru instituţii care caută pieţe reglementate şi transparente.

În plan practic, firmele vor trebui să revizuiască modelele de business: documentaţia proiectelor (whitepapers) va trebui să fie completată cu prospecte conform FIEA; ofertele de tokenuri vor necesita clarificări privind drepturile economice şi de vot asociate tokenurilor; iar operatorii de schimb vor trebui să-şi întărească controalele de prevenire a spălării banilor (AML) şi know-your-customer (KYC), să implementeze soluţii de monitorizare a tranzacţiilor pe blockchain şi să coopereze cu autorităţile pentru investigaţii eficiente.

Din perspectivă tehnică, auditul smart contractelor ar putea include atât testare automată (fuzzing), audit manual de securitate, cât şi tehnici avansate precum verificarea formală pentru componente critice. Cerinţele pentru raportarea incidentelor de securitate, planuri de remediere şi proceduri de comunicare către investitori sunt elemente care pot fi integrate în noile reguli pentru a reduce impactul incidentelor asupra pieţei şi pentru a proteja investitorii minoritari.

Coordonarea între FSA, Ministerul Finanţelor şi alte organisme de reglementare va fi esenţială pentru a asigura coerenţa măsurilor fiscale, de stabilitate financiară şi de protecţie a consumatorilor. De asemenea, dialogul cu pieţele internaţionale şi adoptarea de bune practici prin participarea la iniţiative precum G20, IOSCO sau cooperative bilaterale va influenţa definirea normelor finale şi aplicarea acestora în context transfrontalier.

În concluzie, tranziţia propusă spre reglementarea în baza FIEA marchează un pas important către maturizarea pieţei cripto japoneze, consolidând abordări care vizează protecţia investitorilor, integritatea pieţei şi securitatea operaţională, dar cerând în acelaşi timp investitoriilor şi operatorilor eforturi şi investiţii sporite în conformitate şi infrastructură.

Sursa: cointelegraph

Lasă un Comentariu

Comentarii